گزارشی از یک نذری به یادماندنی در آرامگاه آیت‌الله مدرس(ره)؛ عشق به ریحانه‌النبی‌(س) با پخت بزرگترین آش نذری در کاشمر

گزارشی از یک نذری به یادماندنی در آرامگاه آیت‌الله مدرس(ره)؛ عشق به ریحانه‌النبی‌(س) با پخت بزرگترین آش نذری در کاشمر
فروردین ۹, ۱۳۹۵
199 بازدید

      دیگر آن خنده‌ زیبا به لب مولا نیست… همه هستند ولی هیچ کسی زهرا نیست… قطره‌ اشک علی تا به ته چاه رسید… چاه فهمید کسی همچو علی تنها نیست. در ایام شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س) غم جان‌کاهی وجود دل‌های شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) را فرا می گیرد. دلسوختگان، هر […]

 

 

 

دیگر آن خنده‌ زیبا به لب مولا نیست… همه هستند ولی هیچ کسی زهرا نیست… قطره‌ اشک علی تا به ته چاه رسید… چاه فهمید کسی همچو علی تنها نیست.

در ایام شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س) غم جان‌کاهی وجود دل‌های شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) را فرا می گیرد. دلسوختگان، هر یک به نوعی به بانوی گرامی جهان اسلام توسل می شوند. یکی نماز استغاثه می‌خواند و دیگری حدیث کساء، یکی نوحه‌خوانی می‌کند و آن یک در غم فراق یاور گرامی مولایمان، حضرت علی(ع) اشک می‌ریزد.
ارادتمندان به حضرت زهرا(س) با خلوص نیت، سفره‌های نذری پهن کردند و با اقتدا به دخت نبی گرامی اسلام، حضرت زهرا(س) نذری‌های خود را میان مستمندان توزیع نمودند.

یکی از این نذری‌های بزرگ و به یاد ماندنی، به همت جمعی از دوستداران اهل بیت(ع) و با پخت بزرگ‌ترین آش نذری در زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) رقم خورد. به این شکل که عده‌ای از بانوان قرآنی شهر کاشمر برای سومین سال متوالی گرد هم جمع شدند و ۱۲ دیگ آش را طبخ کردند. گزارشی که می‌خوانید، درباره‌ این حرکت جمعی و خالصانه است:

وقتی رویاها به حقیقت مبدل می‌شود

اگر تا کنون غذای نذری پخته‌اید، حتما قبول دارید بهترین لحظه‌اش زمانی است که آتش زیر دیگ روشن شده و شما به پخت آن می‌پردازید. در این لحظه، خرسندید از اینکه‌ رویایتان به حقیقت پیوسته و زمینه ادای نذرتان فراهم شده است. همه ما در این لحظات سعی می‌کنیم از تک‌تک ثانیه‌های متبرکش بهره ببریم و چه بسا برای بهره‌گیری از معنویات بیشتر، بر لب‌هایمان ذکر جاری کنیم و به حمد و ثنای پروردگار یکتا و شکرگزاری او بپردازیم. حال، یکی از زیباترین این لحظات در حال رقم خوردن است. من در آرامگاه شهید مدرس(ره) حضور دارم. در جمع عاشقانی که همه در تکاپوی برپایی یکی از بزرگترین سفره‌های نذری شهر کاشمر هستند.

با صلواتی بر محمد(ص) و خاندان پاکش آتش زیر دیگ‌ها روشن می‌شود و همه در پخت این آش به کمک هم می‌آیند.
پای صحبت‌ها که می‌نشینی، نیت‌ها و نذرها، شنیدنی است. سلامتی امام زمان(عج) و ظهور هرچه زودتر ایشان، سلامتی مقام معظم رهبری، شفای مریض‌ها، خوشبختی جوانان، رقم خوردن سالی پر از خیر و برکت برای همگان و… مهم‌ترین خواسته‌ها در پخت این آش نذری است که پی در پی از زبان بانوان کاشمری شنیده می‌شود.

هر سال، حاجت گرفته‌ام

وقتی خوب دقت می‌کنی، می‌بینی این بانوان از عمق جان و با باوری قلبی که حضرت زهرا(س) خود به این مراسم‌ عنایت دارد، بی‌ریا کار می‌کنند و می‌دانند هر نخود آشی که در دیگ انداخته می‌شود، حاجتی است که به اذن پرودگار یکتا و عنایت حضرت زهرا(س) برآورده می‌شود تا گره از مشکلی گشوده گردد.

هم‌زمان با پخته شدن آش، مداح اهل بیت(ع) به مرثیه‌سرایی شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد و بعد از آن حدیث شریف کساء خوانده می‌شود.

همه ما اعتقاد داریم از خوشمزه‌ترین غذاهایی که در طول زندگی خورده‌ایم و مزه آن زیر دندانمان مانده، غذاهای نذری است. چرا که در پخت آن معمولا از بهترین مواد اولیه استفاده می‌شود و تهیه‌کنندگانش مدام بر لب ذکر و ادعیه و صلوات جاری دارند. مانند این آش نذری که در تهیه‌اش بیشتر بانوان به حضرت زهرا(س) توسل می‌کنند.

۲۸  نفر در پخت آش نذری کارهای اصلی را به عهده دارند که در میانشان بانویی ۶۵  ساله به چشم می‌خورد.می‌گویند سرآشپز است.نامش بی‌بی خانم حسینی است و وقتی کنارش می‌روم تا از حال و هوایش در این روز بپرسم، می‌گوید:‌ «هر سال در تهیه آش نذری زیارتگاه شهید مدرس(ره) کمک می‌کنم و سعی کرده‌ام با اخلاص و بی‌ریا کار کنم و هر سال نیز حاجتم را گرفته‌ام.»

حرف‌های مسئول اجرایی پخت آش نذری زیارتگاه شهید مدرس(ره) هم شنیدنی است:«تهیه آش نذری در این آرامگاه از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و پخت آن از ۶ دیگ، به بیش از ۱۲ دیگ بزرگ افزایش یافته است.»

زهرا رضازاده ادامه می‌دهد: «برای پخت این آش، حدود ۱۴۰ کیلوگرم حبوبات، ۲۴۰ کیلوگرم رشته، یکصد کیلوگرم کشک و ۳۲۰ کیلوگرم پیاز و انواع سبزی استفاده شده است.»

غذایی با طعم معنویت

طبق صحبت‌های مسئول برپایی پخت آش نذری، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در شهرستان کاشمر علاقه و اعتقاد خاصی به طبخ آش نذری در ایام فاطمیه دارند. مردم نیز خوردن و بردن این آش را متبرک می‌دانند و از ساعت‌ها قبل در زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) حضور می‌یابند. برای تامین مواد مورد نیاز آش نذری معمولا مردم از سال قبل با نذر کردن و گرفتن حاجاتشان آماده می‌شوند و هر سال هم بر تعداد شرکت‌کنندگان در این کار خیر اضافه می‌شود.
بعد از گذشت ۲۴ ساعت کار شبانه‌روزی، توزیع ۱۲ دیگ آش نذری آغاز می‌شود. با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده و ارسال پیامک به مردم کاشمر، جمعیتی افزون بر ۴ هزار نفر در صحن و سرای زیارتگاه شهید مدرس(ره) جمع می‌شوند و توزیع آش از ساعت ۷ شروع شده و تا ساعت ۹ صبح ادامه خواهد داشت.

رضازاده که خادم آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) نیز هست و علاوه بر آن مدیریت پیش دبستانی و مهد‌الرضا(ع) این زیارتگاه را برعهده دارد، می‌گوید: «با خودم قصد کرده‌ام تا وقتی زنده هستم در تهیه این آش نذری تلاش کنم. چرا که در طی این سه سال که مسئولیت پخت آش نذری شهادت حضرت زهرا(س) را بر عهده داشته‌ام، بارها شاهد کرامات و عنایات این بانوی بزرگوار در زندگی خود بوده‌ام. نه تنها من بلکه دیگر کسانی که در پخت این آش مشارکت داشته‌اند، همیشه از عنایت حضرت در زندگی خود می‌گویند.»

رفته‌رفته جمعیت عزادار متفرق می‌شود و خادمان صدیق حضرت زهرا(س) در آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) به تلاش خود پایان می‌دهند. در مکانی که متعلق به سید همیشه زنده‌ تاریخ است و حال این زیارتگاه مقدس، وعده‌گاهی شده برای آن‌ها که در دل، ارادتمند خاندان پاک این سید مظلوم و جده‌ی بزرگوارش هستند.