درباره ی موسسه

 مؤسسه آستانه مباركه حسين بن موسي الكاظم(عليه السلام) و آرامگاه شهيد مدرس(رضوان ا… تعالي عليه) در تاريخ  ۱۳۷۶/۵/۲۸ تحت شماره ۵۶۷ در اداره كل ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.

فعاليت اصلي مؤسسه

مؤسسه دارای یک دفتر در طبس جهت اجرای امور آستانه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و یک دفتر در کاشمر جهت اجرای امورات آرامگاه شهید آیت ا.. مدرس(ره) و ۱۶ مجتمع رفاهی میان راهی امام رضا در مناطق رباط سفید – فیض آباد – اسلامیه – خوسف – بردسكن – دشت گلستان – دیهوک – رباط پشت بادام – کاهک – عشق آباد – خضری-سربيشه – قاين جهت تسهیلات لازم برای زائرین امام رضا(ع) و یک دفتر مرکزی در مشهد می باشد طبق مفاد اساسنامه هدف مؤسسه عبارت است از اداره امور موقوفات ، حفاظت و صیانت از اراضی و رقبات و متعلقات مرقد مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس و آرامگاه شهید سید حسن مدرس (ره) در کاشمر که در جهت تأمین اهداف فوق میتواند به انجام فعالیتهای زیر بپردازد :

اداره امور جاری مؤسسه

  • تدوین و اجرای برنامه توسعه فرهنگی ، عمرانی ، خدماتی و مالی مناسب با بقاع بر مبنای سیاستهای آستان قدس رضوی
  • شناسائی و استیفای حقوق موقوفات بقاع و بهره برداری و نظارت در جهت اجرای نیات واقفین
  • احیای موقوفات بقاع و تحصیل موقوفات جدید به منظور نیل به خودکفائی مالی
  • جمع آوری نذورات و هدایا و مصرف آن درجهت اهداف مؤسسه
  • برنامه ریزی برای انجام مراسم مناسب در اعیاد، سوگواری مذهبی و مناسبتهای خاص
  • ایجاد تسهیلات لازم برای آسایش زائرین و امکانات کسب فیض معنوی بیشتر
  • هرگونه اقدامی در جهت بهره برداری بهتر از امکانات بقاع در راستای سیاست های کلی آستان قدس رضوی

 

فعاليتهاي عمراني و فرهنگي آستان قدس رضوي در زيارتگاه شهيد آيت ا… مدرس (ره)

تا قبل از پيروزى انقلاب اسلامى، مزار شهيد مدرس در كاشمر درهاله‏اى از غربت زيارتگاه عاشقان حقيقت‏ بود . در سـالهاي اول انقلاب اسلامی ابتدا ساختمان ساده و با ستونهاي مرتفع بر مزار شهيد ساخته شد كه مورد قبول مردم كاشمر قرار نگرفت .

شناخت علمی حضرت امام خمینی (ره) از این چهره متقی و زاهد و نقش مؤثر او در حوادث تاریخی علیرغم دشواری مسیر و تنهائی ها ، موجب شد تا به پاس آن خدمات ارزشمند انقلابی او ، طی حکمی خطاب به تولیت عظمای  آستان قدس رضوی حضرت آیت ا… واعظ طبسی زیارتگاه این اسوه شجاعت و فرزانگی به نحو احسن ساخته شود .چنانکه در قسمتی از حکم تاریخی مورخه ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ امام مبنی بر بازسازی مزار مدرس آمده است :« … در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است ، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ، ارزش این شخصیت عالیمقام را نمی تواند درک کند . ملت ما مرهون خدمات و فداکاریهای اوست و اینک که با سربلندی ازبین ما رفته ، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی – اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و دور افتاده او را تعمیر و احیاء نمائیم .بر اين اساس تلاشی ارزشمند توسط آستان قدس رضوی برای گرفتن غبار از مرقد غریب این‏مبارز نستوه با ساخت ساختمان اصلی زیارتگاه‏ در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید .

تا سال ۱۳۶۷ این مکانی شامل بقعه مرکزی و ۹ رواق به مساحت حدود ۱۲۵۰ متر مربع زير بنا به دست مبارک مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس‏ جمهوری اسلامی ایران بودند مورد بهره برداری قرار گرفت و تحویل ‏اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمر گردید . تا ياد و خاطره آن شهيد والامقام که عمر با برکت خویش را صرف اسلام و مردم عزیز کشور خود نمود  زنده و جاويد بماند .

 

 حضرت آیت ا… خامنه ای در تاریخ ۶/۱/۶۷ در مراسم افتتاح آرامگاه شهید مدرس (ره) فرمودند :


حدود سی سال پیش کسی نمی دانست مدرس که بود ؟  برای چه در شهر غربت به دست مزدوران شهید شد ؟ ولی امروز نورافشانی خورشید انقلاب در این جهان ، چهره مدرس ها را روشن کرد .

با عنایت به حكم ولي امر مسلمين حضرت آيت الله خامنه اي در ۴ تير ۱۳۷۳ در پاسخ نامه نماينده ولي فقيه در خراسان حضرت آيت ا… واعظ طبسي ، آستان قدس رضوي همزمان توليت مرقد مطهر حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) در طبس و آرامگاه شهيد آيت ا… مدرس (ره) را برعهده گرفت و فعالیتهای عمرانی و فرهنگی گسترده ای با ایجادفضا های مناسب به منظور خدمات رسانی به زائرین و مجاورین آقای شهید در زیارتگاه این اسوه فقاهت و سیاست صورت گرفت . که به آن اشاره ای کوتاه خواهیم داشت .

در زیارتگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) در طول سال می توان به برنامه‌هاي متنوعي چون اقامه نماز جماعت ، قرائت ادعیه کمیل ، توسل ، ندبه و جلسات سخنرانی با دعوت  از مداحان و سخنرانان برجسته ، بزرگداشت سالگرد شهادت آیت ا… مدرس (ره) با حضور مسئولین کشوری ، مراسم شهادت و جشن میلاد ائمه اطهار (ع) ، مراسم عزاداری و سوگواري ابا عبد ا… الحسين (ع) با دعوت از ۷۰  هیئت مذهبی در ایام محرم ،  محافل شبي با قرآن ، شب شعر، مسابقات فرهنگي و ورزشی در مناسبتهای مختلف ، تشکیل کلاسهای اوقات فراغت در ایام تابستان و کلاسهای مهد الرضا كه بيش از ۱۰۰۰ نفر دانش آموز در سال ۱۳۸۸ در اين كلاسها حضور يافته اند .
از دیگر برنامه ها برگزاری نماز باشکوه عید سعید فطر است که به صورت متمرکز در سطح شهر کاشمر در زیارتگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) اقامه می گردد . در این مراسم بیش از ۳۰ هزار نفر مشتاقانه حضور می یابند .
در بخش عمرانی نیز به همت آستان قدس رضوی فعالیتهای چشمگیری در زیارتگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) با هدف ایجاد فضاهای مطلوب به منظور رفاه حال زائرین گرامی صورت گرفته ، که به آن اشاره مختصری می نمائیم .

۱) شروع طرح جامع مجتمع فرهنگی شهید آیت ا… مدرس (ره) به مساحت ۱۰ هکتار
۲) تملک و خرید ۲۳۰۰۰ متر مربع در طرح جامع
۳) شروع به ساخت و راه اندازی صحن جنوبی که شامل غرفات خانوادگی ، آشپزخانه عمومی ، سه سالن اجتماعات جهت مراسم مختلف نصب چهار پایه چراغ سنگی و آبنمای سنگی زیبا در این صحن به علاوه کاشیکاری متنوع در ایوانها ، این صحن در سال ۱۳۸۵ توسط قائم مقام محترم آستان قدس رضوی جناب آقای علوی رسماً افتتاح شد
۴) ساخت و تجهیز كتابخانه شهيد آيت ا… مدرس(ره) دارای ۸۲۵ مترمربع زیر بنا با دارا بودن بخشهای مختلف بعنوان غنی ترین کتابخانه کاشمر و شهرستانهای همجوار محسوب و علاوه بر آن به مرکز فعالیتهای گسترده فرهنگی نیز تبدیل شده است .
۵) ساخت و تجهیز موزه آثار و اسناد شهید آیت ا… مدرس (ره) به مساحت ۲۰۰ متر مربع با گرد آوري اسناد و تصاوير و بعضي از وسايل شخصي ایشان که در دهم آذر۱۳۸۳ همزمان با شصت و هفتمين بزرگداشت سالگرد اسوه فقاهت و سیاست رسماً گشايش يافت و مورد بهره برداري عموم قرار گرفت .
۶ ) محوطه سازی و ایجاد فضای سبز در صحن شمالی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع جهت اسکان زائرین و فراهم نمودن امکانات رفاهی
۷) بهسازی مزار شهداء بصورت بسیار زیبا
۸) احداث سالن اجتماعات چند منظوره با مساحت ۲ هزار مترمربع با همكاري مجلس شوراي اسلامي در جوار مرقد شهيد آيت ا… مدرس (ره)
۹) آماده سازي و زير سازي ۸۰۰۰ متر در صحن شمالي و جلوي كتابخانه
۱۰) ساخت و بهره برداري از دو آبنماي بسيار زيبا با اجراي نور پردازي نوين در صحن شمالي
۱۱) سنگ فرش صحن شمالي حدود ۶۳۰۰ متر مربع
۱۲) زيبا سازي و اجراي فضاي سبز در صحن شمالي و ورودي كتابخانه حدود ۲۰۰۰ متر مربع

زیارتگاه شهید آیت ا… مدرس(ره) با دارا بودن زائر سرا ، فرهنگسرا و کتابخانه ، موزه ، فضای سبز و گلهای زیبا همراه با آبنما و نور پردازی متنوع ، با وجود فضاي اسكان موقت و نظافت مطلوب، توانسته همه ساله مسافران و زائران زیادی را جذب خود نماید.
در این راستا مجتمع فرهنگی شهید آیت ا… مدرس(ره) تلاش می نماید با ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی تا رضایت خاطر زائرین گرانقدر را فراهم نماید .

  • سوئیت با تجهیزات کامل شامل تلویزیون ، یخچال ، آشپزخانه با ملزومات مورد نیاز ، سرویس بهداشتی ، حمام و وسایل گرمایشی و سرمایشی
  • چندین باب اتاق مفروش شده با امکانات اولیه
  • سالن اجتماعات با تجهیزات اولیه و گنجایش پذیرش ۲۰۰ نفر
  •  آشپزخانه عمومی مجهز ، جهت طبخ غذا و دستگاه آبجوش
  • پارک بازی کودکان با وسایل و ملزومات مورد نیاز شامل وسایل ورزشی ، سرسره بادی
  •  پارکینگ وسائل نقلیه زائران با ظرفیت بیش از ۶۰۰ وسیله نقلیه
  •  فعال بودن دفتر زائر سرا بصورت شبانه روزی و ارائه خدمات اقامتی به زائران
  •  تأمین آب آشامیدنی با ۱۸ شیر آبسرد در صحنهای مختلف جهت رفاه حال زائرین