موزه آثار و اسناد شهید آیت الله مدرس (ره)

موزه آثار و اسناد شهید آیت الله مدرس (ره)
تیر ۲۹, ۱۳۹۱
191 بازدید

موزه آثار و اسناد شهيد آيت ا… مدرس (ره) موزه ها گنجینه گوهر های معنوی و هنری بشرند و تلاش می کنند انتقال دهنده میراث معنوی ، اخلاقی ، علمی و فنی و زیبا شناسی در میان بیشترین افراد با هداف گسترش شناخت انسان از زندگی و میراث گذشته باشند . موزه ها عرصه پهناور […]

موزه آثار و اسناد شهيد آيت ا… مدرس (ره)

موزه ها گنجینه گوهر های معنوی و هنری بشرند و تلاش می کنند انتقال دهنده میراث معنوی ، اخلاقی ، علمی و فنی و زیبا شناسی در میان بیشترین افراد با هداف گسترش شناخت انسان از زندگی و میراث گذشته باشند .

موزه ها عرصه پهناور اندیشه هزاران عالم ، دانشمند ، مخترع ، هنرمند ، فیلسوف و … می باشند که پس از گذشت سالها هنوز زنده اند ، سخن می گویند ،تعلیم می دهند صورتگری می کنند و به حیات معنا و مفهوم می بخشند و سادتمند انسانی است که قبل از مرگ تا آنجا که می تواند از این میراث با ارزش تمدن بشری خوشه چینی کند و آن را به فرزندان خود منتقل سازد ، چنین انسانی تا واپسین دم حیات مدیون و شاکر این میراث زوال ناپذیر خواهد بود ، چون می داند که این گنجینه های نا تمام پرورانده ما انسانها و حیات جاوید ماست .و آقای شهید که همچون نهضتی فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، ظلم ستیزی و ضد استعماری می باشد این معلم آزادی و آزادگی ، عالمی است عاشق که با دیدن آثار و اسنادش فرصت و مجالی در خور برای بازیابی ارزشها و اصالتهای لگد مال شده در گذرگاه چکمه زندگي شهيد آيت ا… مدرس (ره) كه با درس عبرتهاي فراوان آميخته است و اين درس عبرتها به همراه زيبايي هايي كه در اخلاق و سلوك آن بزرگمرد ديانت و سياست نهفته است ذخيره ارزشمندي است براي نسل امروز و فرداي ما .از اين رو مجتمع فرهنگي شهيد آيت ا… مدرس (ره) معرفي و نكو داشت و زنده نگه داشتن یاد و خدمات اجتماعي ، فرهنگي و سیاسی اين عالم مجاهد را در قالب رسالت موزه داري بر عهده گرفته است زيرا موزه ها عهده دار اشاعه فرهنگ جوامع مي باشند .

موزه آثار و اسناد شهید مدرس(ره) در کنار زیارتگاه این بزرگ مرد دین و سیاست در سال ۱۳۸۳ در کاشمر با مساعدت آستان قدس رضوی با گرد آوری اسناد و تصاویر و بعضی از وسایل شخصی ایشان تجهیز و گشایش یافت .

در این موزه مجموعه‌ای از اسناد ، دست نوشته‌ها و وسایل شخصی شهید آیت الله مدرس(ره) از جمله قرآن، عصا، دو عدد پیراهن، چراغ، قلم، سجاده و پارچ سفالی و… نگهداری می‌شود و در ۳ بخش مختلف پذیرای علاقه‌مندان است.

بخش اول این موزه معرفی این عالم مجاهد ، به روایت تصویر و اسناد است که در این بخش سیر تاریخی زندگی ایشان ، به روایت تصویر بیان می‌شود و مجموعه‌ای از تصاویر شامل خانه محل تولد ، ایام حضور در مجلس، تبعید، خانه محل شهادت، مراحل مختلف بازسازی قبر وی همراه با توضیحات و همچنین دست نوشته‌ها و اعتبار نامه‌های شهید آیت‌الله مدرس(ره) در مجلس و… در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بخش دوم این موزه اشیاء و وسایل به جا مانده از شهید مدرس(ره) در معرض دید عموم مردم قرار گرفته تا مراجعان با زندگی ساده این شهید گرانقدر آشنا شوند .

بخش سوم از فضای موزه به اشياء اهدایی و وسایلي که ازلحاظ زمانی و مکانی هم دوره با شهید زنده تاریخ  می باشد اختصاص يافته تا بیانگر اوضاع اجتماعی فرهنگی و اقتصادی آن ایام  باشد .

از شاخص‎ترین آثار موزه می‌توان به وسایل شهید مدرس(ره)، همچون قرآن، عصای چوبی، قلم تحریر، عصای شمشیری، چراغ روشنایی، پیراهن کرباس سفید، عبا، قبا و همچنین فرش(سجاده) این اسوه فقاهت و سیاست اشاره کرد.