تمام معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما را فقه رقم می‌زند/شهید مدرس در عین دین‌مداری یک سیاستمدار بود

تمام معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما را فقه رقم می‌زند/شهید مدرس در عین دین‌مداری یک سیاستمدار بود
آذر ۱۱, ۱۳۹۶
195 بازدید

    تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که در زمان ما فقه از متن مدرسه در متن جامعه اسلامی قرارگرفته است، ادامه داد: تمام معادلات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ما را فقه رقم می‌زند به‌طوری‌که تمام مسائل محدثه در جامعه مبتنی بر فقه و اجتهاد تمدن‌ساز قابل پاسخگویی است بنابراین حوزه‌های ما باید […]

 


 

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که در زمان ما فقه از متن مدرسه در متن جامعه اسلامی قرارگرفته است، ادامه داد: تمام معادلات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ما را فقه رقم می‌زند به‌طوری‌که تمام مسائل محدثه در جامعه مبتنی بر فقه و اجتهاد تمدن‌ساز قابل پاسخگویی است بنابراین حوزه‌های ما باید نسبت به مسائل، یک اجتهاد جدی برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات داشته باشند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جمع طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و مه ولات در محل زیارتگاه شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ع) اظهار داشت: آیت‌الله سید حسن مدرس در عالم امروز که نگاه‌های متفاوتی نسبت به سیاست وجود دارد به‌طوری‌که عده‌ای سیاستمداری را با دین‌مداری همراه نمی‌دانند یک مدنیت توأم با دین و سیاست را به جامعه عرضه کرده است.

وی با اشاره به این‌که نگاه عده‌ای در کسوت دین به اجتماع، اداره کردن جامعه دین‌مدار به‌صورت شخصی و خصوصی و نه به‌صورت اجتماعی است افزود: اگرچه این افراد ازنظر فردی دین‌مدار هستند اما به حکومت دین در زندگی سیاسی انسان معاصر معتقد نیستند.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر اندیشه و سیاست‌های شهید مدرس(ره) تأکید داشتند به این دلیل است که این عالم در اوج عرفان و دلدادگی به خدا سیاستمداری برجسته است و در عین دین‌مداری یک سیاستمدار است، یادآور شد: نظریه ولایت‌فقیه اولین بار متعلق به امام نیست بلکه در طول تاریخ تمام علمای ما به بحث ولایت‌فقیه پرداخته‌اند و بنابراین در اصل آن اختلافی وجود ندارد و اختلاف‌نظرها صرفاً در بحث میزان بسط ید و اختیارات فقیه است.

رئیسی با اشاره به این‌که امام راحل گاه در کسوت یک عارف و اصل وارسته و گاه در چهره یک شخصیت سیاستمدار برجسته و مقاوم بودند ابراز داشت: امام(ره) نیز همچون شهید مدرس جامع‌الحکمتین است و این حکمت عملی شهید مدرس بود که ایشان  را تبدیل به یک الگو کرده است و در این راه  تنها سخن نمی‌گوید بلکه خودش آن را عملی کرده است.

وی بابیان این‌که در آن زمانی که حکومت اسلامی حاکم نبود اما برداشت‌های بسیار عالی از منابع و مبانی دینی داشت گفت: بسیاری از افراد وقتی به سیاست می‌رسند می‌گویند این حوزه دیگر حوزه اخلاق نیست ولی امام خمینی(ره) به‌عنوان کسی که عمیقاً همان جنس و فلز مرحوم مدرس(ره) در وجودش بود با تمام وجود معتقد بود که دین می‌تواند زندگی انسان معاصر را اداره کند و این رسالت سنگینی را برای حوزه علمیه ایجاد می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که در زمان ما فقه از متن مدرسه در متن جامعه اسلامی قرارگرفته است، ادامه داد: تمام معادلات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ما را فقه رقم می‌زند به‌طوری‌که تمام مسائل محدثه در جامعه مبتنی بر فقه و اجتهاد تمدن‌ساز قابل پاسخگویی است بنابراین حوزه‌های ما باید نسبت به مسائل، یک اجتهاد جدی برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که آیت‌الله مدرس(ره) به دنبال عزت ملت، پیاده کردن دین، نفی استبداد و استکبار بود گفت: این عالم مجاهد چیزی برای خود نمی‌خواست و تنها به دنبال عزت و استقلال ایران و اسلام بود اما به دلیل ایستادگی در برابر رضاخان  نمی‌خواستند که صدای او شنیده شود.

رئیسی  یادآور شد: اگرچه در شرایطی که عده‌ای اندک می‌دانستند قبر او کجاست و همواره تلاش می‌کردند نام و یادی از او باقی نماند و هیچ‌کس راهش را ادامه ندهد اما امروز مردم کاشمر به‌صورت یکپارچه گرداگرد مضجع نورانی او می‌چرخند و با تبدیل‌شدن قبرش به زیارتگاهی پرچم آن شهید همواره برافراشته است و دل‌های زیادی را در منطقه به خود جذب کرده است.

وی بابیان این‌که امروز نگاه به حوزه یک نگاه خاص و متفاوت است خاطرنشان کرد:  باید این مدنیت را در عالم نهادینه کنیم چراکه تمدن ما در برابر تمدن‌های موجود عالم که هم دعوت دارد و هم دعوا دارد ایجاد کرده‌ایم می‌تواند در برابر مستکبرین بایستد و زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی انسان معاصر را اداره کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: یقین دارم این توسعه که امروز به برکت نام مقدس امام هشتم(ع) در این منطقه ایجادشده است و یک مجموعه و قطب فرهنگی رقم خورده است نباید در این مرحله متوقف شود و باید ادامه یابد تا هم در شکل اقدامات فرهنگی و هم در شکل اقدامات خدماتی در کاشمر در پرتو نورانیت امامزادگان و مزار شهید مدرس و مردم انقلابی و با بصیرت این منطقه به دست توانای خود آن‌ها و با حمایت آستان قدس رضوی کار جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که جبهه فرهنگی اعم از مسئله حوزه علمیه و مراکز تحقیقاتی و آموزشی و مهم‌تر مسئله خدمت‌رسانی به مردم در این منطقه باید انجام شود گفت: در این راستا کارهای خوبی انجام و پیش‌بینی‌شده است و حتماً در برنامه‌های دولت هم پیش‌بینی‌های این منطقه  به موضوع بی‌کاری و دغدغه مسکن تا حد ممکن انجام‌شده است.