۲۷ رمضان؛ یادآور شهید دین و سیاست

۲۷ رمضان؛ یادآور شهید دین و سیاست
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷
224 بازدید

آیت‌الله سیدحسن مدرس، مرد دین و سیاست که دهم آذر ماه، سال ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) توسط مزدوران رضاخان به شهادت رسید. آیت‌الله سید حسن مدرس، مرد دین و سیاست که دهم آذر ماه، سال ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) توسط مزدوران رضاخان به شهادت رسید. شهید مدرس در زمره […]

آیت‌الله سیدحسن مدرس، مرد دین و سیاست که دهم آذر ماه، سال ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) توسط مزدوران رضاخان به شهادت رسید.

آیت‌الله سید حسن مدرس، مرد دین و سیاست که دهم آذر ماه، سال ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) توسط مزدوران رضاخان به شهادت رسید. شهید مدرس در زمره نامورانی است که نسبش به حضرت امام حسن مجتبی(ع) مي‌‏رسد.
دوران کودکی وی در روستای کوچک سرابه از توابع اردستان استان اصفهان سپری گشت. جد و پدرش که اهل فضل بودند و در محل به پارسایی و نیکوکاری شهرت داشتند به تربیت این طفل مبادرت ورزیدند.
دوران نوجوانی و جوانی سید حسن در قمشه، اصفهان و نجف در جهت کسب دانش دین و معارف اسلامی و تحصیل مکارم گذشت. در سنین جوانی به مقام رفیع اجتهاد رسید و از لحاظ علمی و فقهی شخصیتی نمونه و برجسته و مجتهدی جامع‌الشرايط بود و در علوم اسلامی خصوصاً فقه و اصول آثاری عمیق از خویش بر جای نهاد.
در واقع آن شهید والامقام تا سن چهل و یک سالگی در حوزه‏‌های علمیه به کسب معرفت و تهذیب نفس و نشر حقایق اسلامی مشغول بود. علمای دین که از ویژگی‌های فکری و علمی مدرس آگاهی داشتند او را بهترین فرد که با جان و دل از اسلام دفاع می‌نماید و روشن بین و با دقت ‏باشد، یافته بودند؛ او را به مجلس شورا فرستادند تا بر قوانین نظارت کند و آن‌ها را با فقه شیعه و موازین ديني مطابقت دهد و اگر قانونی مخالف امور شرعی تصویب شود، مخالفت کند.

این شخصیت که از اصفهان فرا خوانده شد تا مسئولیت خویش را در سنگر مجلس به انجام برساند، ویژگی‌هایی دارد که اشاره به آن‌ها حقایقی را روشن می‌سازد.
شهید مدرس علاوه بر آن که منسوب به خاندان عصمت و طهارت است، در زندگی و فضایل اخلاقی نیز وارث راستین آن ستارگان درخشان آسمان امامت ‏بود. او در مسیر زندگی خویش ساده زیستی و قناعت را پی گرفت. فروتنی او و کار و تلاش برای معاش همچون ساده‏‌ترين کارگران، درسی بود که مدرس از مکتب مولایش حضرت علی(ع) آموخت و این شیوه را در تمام مراحل عمر خویش ادامه داد .
در دوران جوانی برای تأمین مايحتاج خود به كارگری می‌پرداخت و در طول اقامت در نجف چنین ويژگی را ادامه داد، در حالی كه برایش این امکان وجود داشت که از وجوه شرعی استفاده كند ولي براي حفظ استقلال، چنين روشي را انتخاب مي‏‌كرد چون مي‏خواهد خود را از تعلقات آزاد كند و با مردم عادي دمساز و نزديك باشد.
زماني‌كه براي شركت در مجلس دوم وارد تهران شد، دو منزل اجاره‌‏ای به وی پيشنهاد شد كه يكی از آن‌ها يك تومان از ديگري ارزان‏تر بود. او بدون آن كه از ويژگی‌های آن دو خانه سؤال كند، منزل ارزانتر را انتخاب كرد.
هيچ اموری از مسايل دنيوی نتوانست مدرس را در راه هدف عالی خويش بازدارد. دلش به نور ايمان و معنويت روشن شده بود و از اين جهت مقاصد پست و لذايذ فناپذير قادر نبود با ظلمت‏ خود آن فروغ معنوی را خاموش كند.
پاكی، درستی و ايمانش موجب شد تا آزادانه در مسایل كشور و جهان اسلام موضع‏ گیری کند، در برابر طاغوت‌ها و قدرتمندان بایستد و از موضع حق و مصالح کشور و دیانت دفاع کند.
آن مجاهد نستوه به اين نيتجه رسيد كه براي مبارزه با استعمار و استبداد نبايد به مسجد و محراب و منبر كفايت كند، درس در حوزه كافي نيست، مبارزه در خيابان‌ها به آن شكل مؤثر نيست. بايد مركزی قانونی با پشتوانه‌ه‏ای شرعي و حمايت مردمی باشد تا او آن را به صورت پايگاهي نو عليه ستم(در شكل استعماری و استبدادی) درآورد و نيز ضمن اين حركت ‏سياسي به سازندگی هم فكر كند و استقلال واقعي مردم را آن چنان تأمين كند كه نيازي به اجانب نداشته باشند.

مدرس با اين تفكر به مجلس اقتدار داد و به آن حيات بخشيد. شهید مدرس وقتی احساس کرد اين پایگاه عظيم و قدرتمند را مي‏‌تواند در آن روزگار آشفته پديد آورد، به پيروي از سیره معصومین، آنچه را در ذهن داشت از طریق مجلس شورای ملی عملی سازد يا در جهت تحقق آن بکوشد. تا آنجا كه دیگران نیز شخصیت ممتاز شهید مدرس را مایه مباهات مجلس دانستند.
آنچه باعث شد شهید مدرس به صورت شخصیتی بی‌نظیر و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ظاهر شود و منشأ تحولات فراوان گردد، وارستگی و آزادگی او بود که همچون سرچشمه‌ای زلال جرعه‌های پی در پی خصال و صفات زیبا و پاک را در نهرهای شخصیت این عالم بزرگ جاری ساخت و بذرهای عشق و ایمان و جهاد و ایثار در راه خدا و برای اعتلای دین و ملت را در جای جای سرزمین جان و روح او بارور کرد.
امام خمینی(ره) نشان می‌دهد كه خاستگاه اصلی تمام رفتار و عملكردهای شجاعانه و خستگی ناپذیر شهید مدرس وارستگی روح اوست و به آن دلیل در برابر « تطمیع » ها و « تهدید » ها رنگ نباخت و متزلزل نگشت كه زنجیرهای اسارت درون و برون را از پای جان گسسته بود و روی دل را یكسره به سوی حضرت محبوب برده بود.
آن عالم وارسته تا آخرين لحظه با توكل به خدا و در اوج عزت و افتخار ايستاد و از آنچه كه به آن اعتقاد داشت و وظيفه‌اش مي‌شمرد، عدول نكرد.
رضاخان به مدرس پيام داده بود كه آنچنان می‌كشيمت كه نامي از تو نماند و تو را در قبرستان كفار دفن مي‌كنيم. اما مدرس پاسخ فرستاد كه مطمئن باش قبر من زيارتگاه مي‌شود و تو در جايي مي‌ميري كه نه آب باشد نه آبادي!
مأموران رضاخان مدرس را در ۲۷ رمضان مسموم و سپس با عمامه‌اش خفه كرده و به شهادت رساندند و امروز با عنايت رهبر معظم انقلاب و مديريت توانمند و بر گفته از مباني اسلامي آستان قدس رضوي، مرقد مطهر شهيد آيت ا… مدرس (ره) مدرس زيارتگاه شيعيان جهان شده و نام او در تاريخ ايران و جهان ماندگار و جاودان شده است.