پناهیان: باید دائما عقلانیت شهید مدرس(ره) را به رخ مجلسیان و مدیران کشور کشاند

پناهیان: باید دائما عقلانیت شهید مدرس(ره) را به رخ مجلسیان و مدیران کشور کشاند
آذر ۷, ۱۳۹۷
233 بازدید

حجت‌الاسلام پناهیان: شهید مدرس(ره) بر اساس عقلانیت از منافع مردم دفاع می‌کرد استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به‌اینکه ابرمرد تاریخی ایران آیت‌الله مدرس(ره) بر اساس عقلانیت از منافع مردم دفاع می‌کرد، گفت: باید شهید مدرس(ره) را دائماً به رخ مجلسیان و مدیران کشور کشاند تا عقلانیت را داشته باشند.  حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان امشب در […]

حجت‌الاسلام پناهیان:
شهید مدرس(ره) بر اساس عقلانیت از منافع مردم دفاع می‌کرد
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به‌اینکه ابرمرد تاریخی ایران آیت‌الله مدرس(ره) بر اساس عقلانیت از منافع مردم دفاع می‌کرد، گفت: باید شهید مدرس(ره) را دائماً به رخ مجلسیان و مدیران کشور کشاند تا عقلانیت را داشته باشند.

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان امشب در نشست بررسی اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) که هم‌زمان با هفته بسیج و در آستانه برگزاری هشتاد و یکمین سالگرد شهادت این عالم نستوه و با حضور بسیجیان در جوار آرامگاه این شهید راه حق و حقیقت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مفاهیم بسیار کلیدی در دین ما و یکی از ابواب اصلی در روایات و کتاب معتبری به نام اصول کافی مفهوم عقل است، یعنی وقتی علما می‌خواهند موضوعاتی را که ائمه اطهار(ع) مطرح کردند، دسته‌بندی کنند در نخستین یا دومین دسته‌بندی به موضوع عقل می‌پردازند، چراکه در قرآن کریم و در روایات بر این مفهوم بسیار تأکید شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معاد و معاش باعقل تنظیم وزندگی روزمره انسان‌ها باعقل سامان پیدا می‌کند، افزود: در روایات آمده هر یک گناهی، قطعه‌ای از  عقل انسان را کم می‌کند و انسانی که گناه زیاد مرتکب شود، طبیعتاً عقلش کم و در زندگی دچار خطاهای فراوان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید فریب برخی از موفقیت‌های ظاهری اهل معصیت را خورد چراکه در جمع‌بندی نهایی مشاهده می‌کنیم این افراد ناتوانایی‌های فراوانی برای حداقل زندگی دارند، اظهار کرد: عقل انسان را نجات می‌دهد، اما فردی که از ایمان بی‌بهره و از خدا فاصله گرفت و عقلش او را وادار به بندگی خداوند نکرد در حقیقت علاوه بر عقل معاد، عقل معاش را هم از دست می‌دهد.

پناهیان با بیان اینکه مردم جامعه در فهم این ماجرا خیلی جلوتر از جوامع دیگر هستند، ادامه داد: درصورتی‌که این موضوع را به‌درستی فهم کنیم و جهانیان خوب این مطلب را متوجه شوند و رابطه بین عقل معاش و عقل معاد درک را کنند یک مسؤول بی‌تقوا بر سرکار نخواهد گذاشت و ظهور حضرت محقق خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایش مولا علی(ع) مبنی بر اینکه اگر بر اساس تقوا، مدیریت انجام شود و مردم نیز این ظرفیت را داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر مدیر تقوا داشته باشد آب، برق و نان مردم را قطع می‌کند اما اگر تقوا نداشته باشد موجب تورم در جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: امام جماعت باید لباسش تمیز و دارای تقوا باشد، اما در مقابل استاندار و نماینده مجلس بیشتر باید تقوا داشته باشند چرا که اگر نماز چند نفر باطل شود اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر نان‌وآب مردم به این وضعیت بیفتد بد است.

شهید مدرس(ره)، جلوه عقل معاد و  عقل معاش

پناهیان شهید مدرس(ره) را جلوه عقل معاد و  عقل معاش دانست و بیان کرد: آیت‌الله مدرس(ره) با داشتن عقل معاش وارد عرصه سیاست شد و باعقل معادش  برای منافع ملی مردم ایران در مقابل دیکتاتورها ایستاد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه علما همواره وظیفه خودشان می‌دانستند که از منافع ملی مردم دفاع کنند، گفت: کار عالم دینی دفاع از منافع ملی است چراکه به امیرالمؤمنین علی(ع) تأسی می‌کنند به همین جهت کار سیاسی برای یک عالم دینی اهمیت آن بیشتر از کار فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه فردی  که عقل معاش و عقل معاد  داشته باشد می‌داند که بی‌دینی مردم ناشی از بی‌دینی مسؤولین و مدیران است، اظهار کرد: فردی که عقل معاش و عقل معاد داشته باشد می‌داند که مدیران و مسؤولین یک جامعه باید دیندارترین افراد باشند در غیر این صورت عقلشان نمی‌رسد که جامعه را درست اداره کنند.

پناهیان با بیان اینکه عدالت تنها مربوط به‌قاضی نیست بلکه هر مدیری باید عدالت داشته باشد، افزود: درصورتی‌که مدیر عدالت نداشته باشد در اطرافش رانت‌خواری‌های فراوانی شکل خواهد گرفت.

عدم درک راهبردهای صحیح برای اداره و رشد جامعه از بی‌تقوایی مسؤولان است

این استاد حوزه و دانشگاه عدم درک راهبردهای صحیح برای اداره و رشد جامعه، عدم توانایی برای مقابله با مشکلات، عدم پیش‌بینی آینده و عدم برنامه‌ریزی دقیق برای بهبود اوضاع مردم را ناشی از بی‌تقوایی و بی‌ایمانی مسؤولان دانست و تأکید کرد: هر جا که این موارد مشاهده شد قطعاً بدانید که عقل معاد و عقل معاش وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه عقل عنصری ارزشمند است به‌طوری‌که اگر کسی عبادت کرد به‌اندازه عقلش از او می‌پذیرند، یادآور شد: اگر عقلش کم باشد روی عبادتی که انجام داده است کم‌قیمت می‌گذارند بنابراین عبادت هرکسی را هم به‌اندازه عقلش می‌پذیرند و عبادت انسان بی‌عقل کم‌ارزش و انسان عاقل باارزش است.

پناهیان با تأکید بر اینکه فرقی میان عقل معاد و عقل معاش وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فردی که عقل معاد ندارد  و با کنار گذاشتن خدا و قیامت، سخاوتمندانه صدقه نمی‌دهد و تنها پول جمع می‌کند در واقع عقل معاش هم ندارد چرا که از پولی که جمع کرده به‌هیچ‌ عنوان لذت نخواهد برد و او را در بسیاری از گرفتاری‌ها نجات نخواهد داد.

شهید مدرس(ره)  شخصیتی بود که عقل معاشش با عقل معادش هم آهنگ بود

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عقل در دین ما بسیار ارزشمند است و امروز در محضر ابرمرد تاریخ ایران شهید مدرس، کمتر از مفهوم برجسته عقل درباره مفهوم دیگری نمی‌توان حرف زد، ادامه داد: شهید مدرس(ره) شخصیتی بود که عقل معاشش با عقل معادش هم آهنگ بود به‌همین جهت وارد عرصه سیاست شد.

وی با اشاره به اینکه فردی که عقل داشته باشد، می‌تواند معاد و معاش را سامان دهد، بیان کرد: با مطالعه زندگی‌نامه شهید آیت‌الله مدرس(ره) به این مهم دست‌ یافتم که باهوش بودن، درایت و زیرکی او که ناشی از عقل معاد بود از ویژگی‌های برجسته این شهید  است به‌همین دلیل معتقدیم برای اداره جامعه نیازمند مدیرانی همانند آیت‌الله مدرس(ره) هستیم.

فردی که چهل نفر را می‌خواهد اداره کند باید چهل برابر آدم معمولی عقل داشته باشد

پناهیان با بیان اینکه مدیرانی که از عقل برخوردار باشند می‌شوند شهید مدرس(ره) و آن‌هایی که از عقل برخوردار نباشند کشور خودش را می‌فروشد، افزود: سیاسیون باید خیلی عاقل باشند، چراکه در روایات آمده فردی که چهل نفر را می‌خواهد اداره کند باید چهل برابر آدم معمولی عقل داشته باشد، حالا حساب کنید این‌چنین فردی چه قدر باید تقوا داشته باشد که به‌افزایش عقلش کمک کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه زمانی که به‌کلمات و سیره رفتاری شهید مدرس(ره) نگاه می‌کنید عقل و درایت او را به‌وضوح درک می‌کنید، اظهار کرد: شهید مدرس در آن زمان به‌عنوان یک نماینده مجلس زمانی که یک کارخانه وارد کشور شد سؤال کرد که آیا تجهیزات آن مربوط به مردم ایران می‌شود؟ آیا تکنسین‌های ما می‌توانند آن را اداره کنند؟ آن زمان در ادبیات سیاسی‌اش دنبال اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی مملکت بود.

وی با تبریک هفته بسیج، یاد و خاطره بیش از ۲۰۰ هزار شهید معلم ولایت‌فقیه در کشور را گرامی داشت و تأکید کرد: وصیت‌نامه این شهدا بررسی‌شده به‌طوری‌که هر شهید در  وصیت‌نامه اش ۴ مرتبه از رهبری، ولایت‌فقیه و تبعیت از رهبری حرف زدند و به‌عنوان معلمان ولایت‌فقیه کشور به مردم توصیه و سفارش کردند که  تبعیت از رهبری داشته باشند.

مردم حقانیت رهبری را در صداقت شهدا مشاهده کردند

پناهیان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مفتخرند که بیشترین شهدا را نسبت به صنف خودشان تقدیم نظام و انقلاب کردند، گفت:  اگر این شهدا نبودند با حوزه‌های علمیه کار راه نمی‌افتاد، چرا که طوری نبود که با نوشتن کتاب به این باور برسند، اما مردم حقانیت رهبری را در صداقتی که در شهدا می‌دیدند مشاهده  و با عقلانیتی که داشتند شهدا را در اوج می‌دیدند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با درایتی که داشتند جلوتر از زمان و یک سال قبل از دفاع مقدس، بسیج را تشکیل دادند و از آن به‌عنوان میوه انقلاب تعبیر کردند، بیان کرد: با صدور تکنولوژی بسیجی و فرهنگ بسیج مردم منطقه را از حضور تروریست‌های خوناشام که مورد حمایت و پشتیبانی ابرقدرت‌ها بودند نجات دادیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز سه سال قبل در هفته بسیج فرمودند مردم در هرجایی که حضور پیدا کردند مشکلات حل‌شده است و زمانی هم که مردم در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند مردم‌سالاری دینی تحقق پیدا می‌کند و اگر مردم در حوزه اقتصاد فعال شوند اقتصاد مردمی ایجاد خواهد شد.

همواره در لحظه‌های حساس، افرادی با راهبردهای رهبری مخالفت می‌کردند

پناهیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره در لحظه‌های حساس راهبردهایی را بیان داشتند اما افرادی با ایشان مخالفت کردند، یادآور شد: برخی از نمایندگان مجلس در مجلس بلند شدند و اعلام کردند که صدام توبه کرده و علیه آمریکا می‌جنگد و ما باید به او کمک کنیم اما رهبری فرمودند به‌هیچ‌ عنوان صدام را کمک نخواهیم کرد، بنابراین مجلسی که  جای مدرس‌هاست نباید محلی برای طرفداری از صدام باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه راهبردهایی که در طول سالیان متمادی از سوی مقام معظم رهبری مطرح اما برخی نابخردانه حرف‌های دیگری می‌زدند، گفت: در سال‌های اخیر رهبری فرمودند که به برجام خوش‌بین نیستم اما ساده‌لوح‌ها گفتند که عرصه سیاسی بین‌المللی جای خوش‌بینی و بدبینی نیست، اما امروز خودشان می‌گویند هر که با آمریکا مذاکره کند دیوانه است.

اگر شهید مدرس(ره) می‌بود برجام و قانون‌های خودساخته برخی از جریان‌های غربی و صهیونیستی  به‌تصویب نمی‌رسید

وی عقلانیت را ویژگی بارز و برجسته شهید مدرس(ره) دانست و یادآور شد: اگر شهید مدرس(ره) می‌بود برجام در مجلس تصویب نمی‌شد، قانون‌های خودساخته برخی از جریان‌های غربی و صهیونیستی درباره پول‌شویی به‌تصویب نمی‌رسید چرا که او بر اساس عقلانیت از منافع مردم دفاع می‌کرد، بنابراین باید شهید مدرس را دائماً به‌رخ مجلسیان و مدیران کشور کشاند تا عقلانیت را داشته باشند.

پناهیان بسیج را نتیجه عقلانیت امام راحل و بسیجی‌گری را راهی برای نجات و استقلال جامعه دانست و بیان کرد: شهید مدرس(ره) اسوه عقلانیت است بنابراین توصیه می‌کنم کتاب عقل را در نخستین فصول اصول کافی که عمدتاً سخنان امام صادق(ع) است را مطالعه و مدد بخواهید که پیش از اینکه عقل ما را زیاد کنند، عقل مسؤولان را زیاد کنند تا مملکت را با ساده‌لوحی به‌دست دشمنان ندهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه افرادی که تا ۵ سال قبل حرف‌هایی می‌زنند و خوش‌بینانه به‌دشمن نگاه می‌کردند اگر آن‌ها را به‌فلک ببندید حاضر به تکرار جملاتشان نیستند، خاطرنشان کرد: این از نجابت مردم ایران است که از اولیای خدا فراگرفتند و امیدواریم این نجابت موجب مظلومیت نشود و موجب اقتدار شود.