نگاهی بر تاریخچه شکل‌گیری موزه زیارتگاه شهید مدرس به مناسبت روز ملی اسناد،

نگاهی بر تاریخچه شکل‌گیری موزه زیارتگاه شهید مدرس به مناسبت روز ملی اسناد،
اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲
166 بازدید

زیارتگاه شهید آیت الله مدرس، در راستای ایجاد جایگاهی در خور و شایسته جهت معرفی این شخصیت برجسته تاریخ ایران به تمام اقشار جامعه و یادآوری خدمات و اقداماتش موزه‌ای را تأسیس کرده است تا معرف این بخش مهم تاریخ معاصر ایران زمین باشد. آثار و اسناد شهید مدرس در موزه‌ای به وسعت تاریخ زیارتگاه […]

زیارتگاه شهید آیت الله مدرس، در راستای ایجاد جایگاهی در خور و شایسته جهت معرفی این شخصیت برجسته تاریخ ایران به تمام اقشار جامعه و یادآوری خدمات و اقداماتش موزه‌ای را تأسیس کرده است تا معرف این بخش مهم تاریخ معاصر ایران زمین باشد.

آثار و اسناد شهید مدرس در موزه‌ای به وسعت تاریخ

زیارتگاه شهید آیت الله مدرس، در راستای ایجاد جایگاهی در خور و شایسته جهت معرفی این شخصیت برجسته تاریخ ایران به تمام اقشار جامعه و یادآوری خدمات و اقداماتش موزه‌ای را تأسیس کرده است تا معرف این بخش مهم تاریخ معاصر ایران زمین باشد.

به گزارش روابط عمومی زیارتگاه ، امروزه در کنار زیارتگاه شهید آیت الله مدرس بزرگمرد دین و سیاست موزه‌ای در دو سالن برای آشنایی مسافران و زائران با زندگی و زمانه، اقدامات و مبارزات این فقیه مجاهد، احداث شده است که در این مجموعه تصاویر تاریخی دوران تحصیل، تدریس، مبارزات و تصاویری از پنج دوره حضور در مجلس شورای ملی، تبعیدگاه و محل شهادت این بزرگمرد به نمایش گذاشته شده است.
در حال حاضر در این موزه  بیش از ۴۰۰ نسخه اسناد به صورت دیجیتال مربوط به شهید آیت الله مدرس و تعداد ۱۲۰ نسخه اسناد مربوط به شهر کاشمر در دهه‌های اول ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۰ نگهداری می شود.
بخشی از فضای موزه به روایت تصویر سیر زندگی، فعالیت‌های علمی و سیاسی این عالم مجاهد را نمایش می‌دهد که از خانه محل تولد به ترتیب مراحل مختلف این بزرگ مرد را تا زمان شهادت به نمایش گذاشته است؛ بخش دوم مربوط به اسناد و دست نوشته‌ها، اعتبارنامه‌ها و مکاتبات این مجاهد بزرگ تاریخ معاصر می‌شود.
بخش سوم این گنجینه، مجموعه‌ای از وسایل به‌جای مانده از این شهید گرانقدر همچون قرآن، سجاده، چراغ روشنایی، عبا، عصا و قلم تحریر است. قرآن شهید مدرس که پشت جلد آن مزین به دست خط ایشان و سفارشی زیبا به فرزندشان مبنی بر خواندن نماز با قرآن، دعای در حق پدر و مادر و قناعت در زندگی است.
بخش چهارم موزه مربوط به وسایل اهدایی علاقه‌مندان به موزه و میراث فرهنگی است. سکه‌های ادوار مختلف تاریخ ایران، تمبرهای مناسبتی مختلف، ظروف سفالی و مسی گوناگون و… که به نام اهداکنندگان در موزه ثبت شده و مراجعان را با بخش‌هایی از تاریخ ایران به ویژه دوره قاجار و اوایل پهلوی هم زمان با شهید مدرس آشنا می‌کند.

گنجینه آقای شهید
این گنجینه گواهی بر زندگی ساده این عالم مجاهد دارد. اسناد و تصاویر مربوط به این بزرگوار نیز بر دیوارهای موزه، مراجعان را با زندگی، اقدامات و فعالیت‌های این بزرگمرد آشنا می‌کند.
موزه آثار و اسناد شهید مدرس پس از احداث و تجهیز در دهم آذرماه سال ۸۳ توسط رئیس وقت مجلس شورای اسلامی افتتاح شد تا گواهی بر زندگی ساده و بی‌آلایش بزرگ‌مردی باشد که در عین هیچ نداشتن، از اندیشه و افکار والایی برخوردار بود که امروز با گذشت چند دهه از شهادتش الگو و چراغ راه جامعه در ابعاد مختلف است.
این مجموعه تلاش دارد از طریق نمایش تصاویر و اسناد مربوط به شهید آیت‌الله مدرس، مسافران و مراجعان را با زندگی و فعالیت‌های این اسوه فقاهت و سیاست آشنا کند.

برچسب‌ها:, , , ,