سه دهه عزت ، افتخار و خدمت رسانی در زیارتگاه « زيارتگاه شهيد مـدرس (ره) در گـذر زمان »

تیر ۲۹, ۱۳۹۱
199 بازدید

      آيت الله مدرس در غروب دهم آذر ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان در كاشمر به شهادت رسيد و در نيمه هاي شب به دور از چشم مردم به خاك سپرده شد . ولي مردم كاشمر خيلي زود از جريان شهادت این عالم وارسته آگاه شدند و از همان ابتدا تلاش كردند كه […]

 

 

 

آيت الله مدرس در غروب دهم آذر ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان در كاشمر به شهادت رسيد و در نيمه هاي شب به دور از چشم مردم به خاك سپرده شد . ولي مردم كاشمر خيلي زود از جريان شهادت این عالم وارسته آگاه شدند و از همان ابتدا تلاش كردند كه ظاهر قبر را حفظ كنند ولي مامورين حكوت رضا شاه با تخريب قبر از حضور مردم  بر مزار شهيد مدرس جلوگيري می نمودند . در شهريور ۱۳۲۰ در زمان جنگ جهاني دوم رضا خان توسط انگليسي ها از ايران به جزيرهء  دور افتاده و بد آب هواي موريس در افريقاي جنوبي تبعيد شد در اين زمان مردم توانستند آزادانه برمزار شهيد مدرس جمع شوند، ظاهر قبر را تا ارتفاع يك متر از زمين بالا آوردند و به ياد زندگي ساده و بي آلايش شهيد مدرس روزهاي چهارشنبه در كنار قبر شهيد نان ماست نذر مي كردند . 
در سال ۱۳۳۰ هيئت امناي تشكيل شد و زمينهاي اطراف مزار شهيد مدرس خريداري  و بنايي كه داراي يك ايوان ورودي بود بر مزار شهيد  ساختند .

فرزند ارشد آيت الله مدرس مرحوم سيد اسماعيل هم در اين زمان از اسفه به كاشمر مهاجرت نمود تا در ساختن بناي جديد با مردم كاشمر همكاري كند . اين بنا تا پيروزي انقلاب اسلامي موجود بود .
 در سالهاي اول پيروزي انقلاب ابتدا ساختمانی ساده و با ستونهاي مرتفع بر مزار شهيد ساخته شد كه مورد قبول مردم كاشمر قرار نگرفت . با عنایت به درخواستهاي مكرر مردم از محضرحضرت امام خميني و توجه ویژه معمار كبير انقلاب به این شهید بزرگوار ، در ۲۸ شهريور ۱۳۶۳ طي حکمی از توليت عظمای آستان قدس رضوي خواستند كه زیارتگاه شهيد آیت ا… مدرس(ره) به نحو احسن ساخته شود . در سال ۱۳۶۷ احداث آرامگاه به مساحت حدود ۱۲۵۰ متر مربع زير بنا انجام و تحويل اداره اوقاف گرديد . بعد از آن توسعه و ساخت و ساز آن با مشكل مواجه شد مردم و روحانيون و مسئولان كاشمر از حضور مقام معظم رهبري درخواست كردند توليت زیارتگاه به آستان قدس رضوي واگذار شود . از اين رو ولي امر مسلمين حضرت آيت الله خامنه اي در ۴ تير ۱۳۷۳ در پاسخ نامه نماينده ولي فقيه در خراسان و مقام توليت عظماي آستان قدس رضوي طي حكمي حضرت آيت الله واعظ طبسي را همزمان به توليت مرقد مطهر حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) در طبس و آرامگاه شهيد آيت ا… مدرس (ره) در كاشمر منصوب فرمودند . 
به دنبال آن اجراي طرح جامع زیارتگاه شهيد آيت ا… مدرس(ره) و فعاليتهاي فرهنگي و عمراني در زیارتگاه اسوه فقاهت و سیاست كه از خدمات ارزنده و ماندگار آستان قدس رضوي مي باشد آغاز و با پشتكار ادامه دارد .

گوشه ای از مدیریت توانمند اسلامی 
فعالیتهای آستان قدس رضوی در زیارتگاه شهید آیت ا… مدرس (ره)

به همت آستان قدس رضوی تحت مدیریت توانمند حضرت آیت ا… واعظ طبسی ، فعالیتهای عمرانی و فرهنگی گسترده ای با ایجاد  فضا های مناسب به منظور خدمات رسانی به زائرین و مجاورین آقای شهید در زیارتگاه این اسوه فقاهت و سیاست صورت گرفته است که به آن اشاره ای کوتاه خواهیم داشت . 
فعالیتهای عمرانی 
* احداث صحن جنوبی با کاشیکاریهای زیبا به مساحت ۳ هزار متر مربع که غرفات آن به عنوان زائر سرا ، سالن اجتماعات و اشپزخانه عمومی استفاده می شود . 
* ساخت کتابخانه شهید آیت ا… مدرس (ره) با مساحت ۸۲۵ مترمربع و ۲ تالار مطالعه ، ۴۲ هزار کتاب و بیش از ۹۰۰۰ عضو ، یکی از بزرگترین کتابخانه های شهرستان و منطقه محسوب می شود . 
* احداث موزه آثار و اسناد شهید آیت ا… مدرس (ره) در دو سالن  
* آغاز ساخت سالن چند منظوره با مساحت ۲۰۰۰ مترمربع با همکاری مجلس محترم شورای اسلامی 
* گسترش فضای سبز مجتمع جهت اسکان زائرین و فراهم نمودن امکانات رفاهی
* بهسازی صحن شمالی و مزار ۱۳۵ شهید دوران دفاع مقدس به مساحت ۱۴۰۰ متر  
* احداث و ایجاد آبنما

فعالیتهای فرهنگی
در مجتمع فرهنگی شهید آیت ا… مدرس (ره) در طول سال برنامه‌هاي متنوعي چون اقامه نماز جماعت ، قرائت ادعیه کمیل ، توسل ، ندبه و جلسات سخنرانی با دعوت  از مداحان و سخنرانان برجسته کشوری ، مراسم شهادت و جشن میلاد ائمه اطهار (ع) ، مراسم عزاداری با دعوت از هیئتهای مذهبی در ایام محرم ، محافل شبي با قرآن ، شب شعر، مسابقات فرهنگي و ورزشی در مناسبتهای مختلف ، اقامه نماز عید سعید فطر در جوار زیارتگاه این شهید والا مقام و … از دیگر فعالیتهای این مجتمع می توان به تشکیل کلاسهای اوقات فراغت در ایام تابستان و کلاسهای مهد الرضا اشاره نمود .

 

 

{jcomments on}