آیت‌الله شهید مدرس(ره) چهره الگو در داشتن ظرفیت و مبتلا شدن به ابتلائات سخت بود/منتظران امام عصر حق ایستایی و عقب‌گرد ندارند

آیت‌الله شهید مدرس(ره) چهره الگو در داشتن ظرفیت و مبتلا شدن به ابتلائات سخت بود/منتظران امام عصر حق ایستایی و عقب‌گرد ندارند
آذر ۱۱, ۱۳۹۶
183 بازدید

    تولیت آستان قدس رضوی با ابراز تأسف از این‌که فرهنگ ظلم‌پذیری امروز در عالم به انسان‌ها القا می‌شود، گفت: آیت‌الله شهید مدرس(ره) چهره الگو در داشتن ظرفیت و مبتلا شدن به ابتلائات سخت بود بنابراین افرادی که منتظر وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) هستند حق ایستایی و حق عقب‌گرد ندارند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در […]

 


 

تولیت آستان قدس رضوی با ابراز تأسف از این‌که فرهنگ ظلم‌پذیری امروز در عالم به انسان‌ها القا می‌شود، گفت: آیت‌الله شهید مدرس(ره) چهره الگو در داشتن ظرفیت و مبتلا شدن به ابتلائات سخت بود بنابراین افرادی که منتظر وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) هستند حق ایستایی و حق عقب‌گرد ندارند.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در اجتماع مردم مؤمن و شهیدپرور کاشمر شرکت‌کننده در مراسم دعای ندبه که به‌صورت زنده از شبکه اول سیما از جوار زیارتگاه شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) که هم‌زمان با هشتادمین سالگرد شهادت این بزرگ‌مرد عرصه دین و سیاست پخش می‌شد اظهار داشت: ناسپاسی و بی‌توجهی به آنچه از نعمت‌های حضرت حق نسبت به انسان رسیده است مورد نکوهش است بنابراین مقام انسان در جایگاه عبودیت و بندگی ایجاب می‌کند همواره حمد نسبت به حضرت حق را گاهی حمد نسبت به نعمت‌هایی است که خداوند نسبت به انسان مرحمت فرمود.

وی بابیان این‌که گاهی حمد نسبت به آن چیزی است که به‌ظاهر نغمت دیده می‌شود نه نعمت ابراز داشت: اگر حمد و سپاس نسبت به‌سلامتی، نسبت به برخوردار شدن و نسبت به غنا یک حمد است و گاهی حمد و سپاس نسبت به مریضی، فقر، نواقص، کاستی‌ها و مشکلات اگر انسان هم نسبت به غنا حمد خدا را داشت و هم نسبت به فقر حمد خدا را داشت و نسبت به‌سلامت و بیماری سپاس خدا را داشت.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی حمد نسبت به این موارد نیست و مربوط به مبتلا شدن به ابتلایی است که این ابتلا به‌ظاهر مربوط به شخص انسان نیست و مربوط به مبتلا شدن به ولی خداست.

وی با اشاره به این‌که هیچ‌یک از اولیا الهی در قرآن کریم و آنچه ما در تاریخ  از زندگی اولیای خدا خبرداریم بدون مبتلا شدن به ابتلاعات نبوده است افزود:  از آدم تا خاتم و از خاتم انبیا(ص) تا خاتم اوصیا(ع) همواره در قرآن کریم ابتلای آدم را بیان می‌کند که  چگونه مبتلا و مورد آزمون و امتحان حضرت حق قرار گرفت و در این راستا تمام انبیا الهی مورد ابتلا قرار گرفتند.

*تنها راه برون‌رفت از همه مشکلات و گرفتاری برخورداری از مقام صبر است

رئیسی با اشاره به پنج مقام نبوت، رسالت و خلت و امامت به‌پاس این سپاسگزاری و شکرگذاری نسبت به درگاه الهی پس از امتحان و آزمون بیان داشت: تنها راه برون‌رفت از همه مشکلات، سختی‌ها و گرفتاری برخورداری از مقام صبر و دارای یک شرح صدر شدن و ظرفیت پیدا کردن است.

 وی ادامه داد: شرح صدر، ظرفیت داشتن است اگر انسان ظرفیت داشته باشد در ابتلائات و سختی‌ها تحمل دارد یعنی این‌که انسان در مقابل همه ابتلائات برای او و اطرافیانش دارای  ظرفیتی است که  اجازه نمی‌دهد انسان سالک در هیچ شرایطی عرصه عبودیت و بندگی را ترک کند و جایگاه او رفعت و هرلحظه او در مقاومت و ایستادگی جایگاه برتر پیدا می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان این‌که اگر همه پیشوایان دین این ظرفیت که باید در یک عبد در عرصه عبودیت و بندگی در فرازوفرودهای زندگی وجود دارد و این ظرفیت بالاترین سرمایه انسان وجود نداشته باشد گاهی فقر انسان را بی‌تحمل و به کفر گویی می‌کشاند، گاهی غنا منجر به خارج شدن انسان از عرصه عبودیت و بندگی می‌شود، گاهی با مقام و موقعیت‌های اجتماعی از خودش بی‌ظرفیتی نشان می‌دهد گفت: اگر انسان در فاقد شدن و واجد شدن، در غنا و فقر و در هر زمینه‌ای از زمینه‌های زندگی آن عرصه  بندگی را ترک نکرد و در همه حال بنده بود دارای یک شرح صدر و ظرفیت است که تنها درزمینهٔ عبودیت و بندگی قابل‌دسترسی است به همین جهت انسانی که نماز، روزه، امربه‌معروف، نهی از منکر و در سختی‌های زندگی خود را می‌سازد و این خودسازی به آنجا انسان را سوق می‌دهد که دارای یک ظرفیت جدی باشد.

وی بابیان این‌که آن چیزی که انسان را می‌تواند در مسیر زندگی، بنده قرار دهد و از آن عرصه بندگی خارج نشود داشتن صبر و شرح صدر است و آن چیزی است که خداوند متعال برای بهترین بندگانش این مدال را مرحمت فرمود اظهار داشت: اگر انسان سالک مبتلا شد به ابتلای ولی خدا، اگر انسان دغدغه‌اش شد دغدغه دین و شریعت گفت:  ولی خدا جز دغدغه امر به‌خوبی ها و نهی از زشتی‌ها، حاکمیت دین، زدودن باطل و کژی‌ها در جامعه دغدغه دیگری ندارد.

*یک انسان سالک الی الله باید امروز تمام دغدغه خودش را دغدغه ولی خدا بداند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که اگر انسان درعین‌حالی که مشکلات و گرفتاری دارد مبتلا به ابتلای ولی خدا شد باید حمد و سپاس خدا را بجا آورد و امروز ولی خدا وجود حضرت ولی‌عصر(عج) است ابراز داشت: اگر یک انسان سالک الی الله می‌گوید امروز تمام دغدغه خودش را دغدغه ولی خدا بداند و مبتلا به آن شد حمد و سپاس دارد چراکه دغدغه امام عصر دغدغه نسبت به امت اسلامی و ظلمی است که امروز بر امت و بشریت، فلسطین و در جای‌جای عالم  انجام می‌شود این‌همه گناه و تجاوز به حقوق انسان‌ها و این‌همه مسائلی که امروز بشریت به آن مبتلا شده دغدغه ولی خدا است، دغدغه امروز ولی خدا مشکلاتی است که برای جامعه بشری وجود دارد دوری از خدا، دوری از دستورات الهی، ظلم و بی‌عدالتی که در جهان عالم، دوری از خدا، کاری که مستکبرین نسبت به بندگان خدا روا می‌دارند دغدغه ولی خداست.

وی با اشاره به این‌که اگر تمام دغدغه انسان بحث دین و ارزش‌های الهی شد یادآور شد: جوانانی که امروز در عرصه‌های مختلف اجتماعی در دفاع از حریم و در هشت سال دفاع مقدس مگر خودشان مسئله نداشتند،  اما با مسئله با اولویت آن‌ها انقلاب، نظام و ارزش‌ها شد و گفتند که امروز امام بزرگوار نایب امام زمان تمام مسئله آن‌ها حفظ ارزش‌های الهی شده است لذا  زندگی من امروز می‌خواهد زندگی یک سرباز و انسان ولایی نه ولایت شعار باشد و در این عرصه هر آنچه در توانم  است با ظرفیت نشان دادن حاضر شوم.

رئیسی بابیان این‌که امروز  انتظار و انظلام دو مکتب هستند گفت: ظلم، ظالم، منظلم و ظلم پذیر همگی بد و تنها مظلوم خوب است در زیارت عاشورا ظالم و منظلم لعن می‌شود اما متأسفانه فرهنگی که امروز در عالم به انسان‌ها القا می‌شود فرهنگ ظلم‌پذیری است.

وی با تأکید بر این‌که سینمای هالیوود با ساخت فیلم‌ها به دنبال این است که به همه آحاد بشر با آداب و فرهنگ خودشان القا کند که سرنوشت حتمی شما پذیرفتن آقایی و سخنان کدخداست و در این راه  هیچ راه فراری ندارید خاطرنشان کرد: آن‌ها به دنبال القای این فرهنگ هستند که به همه عالم بگویند که باید ما را بپذیرید و با استفاده از تمام ابزارها این را القا کنند و این فرهنگ انظلام است.

*تمام رسانه‌هایی که امروز در اختیار استکبار است به دنبال القای این مکتب شما نمی‌توانید هستند

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که تمام رسانه‌هایی که امروز در اختیار استکبار است به دنبال القای این مکتب هستند که شما نمی‌توانید و مدعی هستند که بدون حضورشان نمی‌توانیم کاری انجام دهیم اظهار داشت: مکتب انظلام یعنی این‌که شما حتماً باید به دست، اراده و اقدام ما نگاه کنید و از این طریق می‌خواهند فرهنگشان را ترویج کنند.

وی تأکید کرد: زمینه‌های فکری این مکتب را در گفته‌های سیاستمداران و موضع‌گیری‌ها مشاهده کردیم که مگر ما می‌توانیم بدون اراده، نظر و قلم آن‌ها پیش برویم و مشکلی را حل کنیم و این‌یک نگاه بسیار پرآسیب است و در مقابل این مکتب، مکتب انتظار، خداخواهی و خداپرستی، دلدادگی به ارزش‌های الهی، ایستادگی و مقاومت در مقابل هدف و ما می‌توانیم است.

*منتظران وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج)  حق ایستایی و حق عقب‌گرد ندارند

رئیسی با تأکید بر این‌که کسانی که منتظر وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) هستند حق ایستایی و حق عقب‌گرد ندارند و تنها وظیفه‌دارند به جلو حرکت کنند و پیشرفت کنند و خود و جامعه را بسازند گفت:  فرهنگ انتظار دارای آثار فکری و اندیشه‌ای و آثار عملی و اجرایی است بنابراین کسی که منتظر است اعتقاد به توحید، نبوت، امامت، معاد، عدل و عدالت دارد و نسبت به ترک معروف و انجام منکر بی‌توجه نیست لذا همه باید در جامعه نقش خودشان را ایفا کنند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که دانشگاه و حوزه باید سیاسی باشد ادامه داد: این بدان معنی است که عضو این جناح، گروه و حزب سیاسی شدن نیست بلکه چهره سیاسی کسی است که نیاز جامعه را درک کند و بر اساس درک این نیاز را رصد و به‌موقع ایفای نقش کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان این‌که آیت‌الله شهید مدرس(ره) چهره الگو در داشتن ظرفیت، در مبتلا شدن به ابتلائات سخت بود ابراز داشت: کتاب‌ها و زندگینامه‌هایی که از آن موجود است و چهره‌ای که در مقابل حکومت ستم‌شاهی ایستاد و تمام سختی‌ها را به جان خرید و مبتلا به ابتلائات سخت شد.

*شهید مدرس(ره) با وجود شرایط سخت  با مقاومت، ایستادگی و امیدی که داشت از قلم‌زدن دست برنداشت

وی بابیان این‌که برای شهید مدرس(ره) به‌صورت روزمره شرایط سختی به وجود آوردند اما مقاومت، ایستادگی و امید باعث شد تا هیچ‌گاه از قلم‌زدن دست برندارد و امروز نگارش‌ها، نصایح  و مطالب ارزشمند آن در دوران تبعید در حوزه‌های مختلف خواندنی است افزود: در این راه به بهترین حالات برای یک عبد در عرصه عبودیت نائل شد و به‌جای آن‌که سختی‌ها او را به حاشیه براند زمینه برای رشد، پیشرفت و تعالی آن فراهم شد و آن‌قدر مقاومت کرد که حکومت تنها به تبعید کردن بسنده نکرد و دست به شهادت رساندن آن به‌عنوان تنها راه‌حل زدند.

رئیسی با اشاره به این‌که تمام اولیا الهی در مواجه با سختی‌ها، مشکلات و دشواری‌ها بجای این‌که عرصه را خالی و در حاشیه قرار بگیرند، دشمن را وادار به عقب‌نشینی و تسلیم شدن کردند اظهار داشت: مبتلا شدن به ابتلائات سخت، صبر، ایستادگی و مقاومت از خصوصیات، ویژگی‌ها و شاخص‌های مکتب انتظار است.

وی امام راحل را پرچم‌دار مکتب انتظار در کشور دانست و تأکید کرد: با انتظار به مهدویت و موعود می‌توانیم دین‌مدار، ولایتمدار، مقاوم درراه هدف، اقتصاد، سیاست و جامعه را بر اساس دین و آموزه‌های دینی بسازیم و در این راه باید دشمنان در نظر بسیار حقیر شمرده شوند چراکه آن‌ها ناتوان و شما می‌توانید.

*جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس  با شعار مکتب انتظار و خستگی‌ناپذیری در مقابل دشمن ایستادند

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که در هشت سال دفاع مقدس جوانان این کشور در جبهه‌ها حاضر شدند و با شعار مکتب انتظار و خستگی‌ناپذیری در مقابل آن‌ها ایستادند بیان داشت: امت اسلامی امروز گرفتار جریان دست‌ساخته صهیونیست‌ها و مستکبرین، القاعده و داعش است به‌طوری‌که رهبری معظم انقلاب اسلامی در  پاسخ به سردار سلیمانی مرقوم فرمودند شما بشریت را از دست اشرار نجات دادید.

وی تأکید کرد:  زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید بروید و دفاع و کار مستشاری انجام دهید برخی‌ها در کشور قلم‌زدن و موضع‌گیری کردند که ما چرا باید به سوریه برویم اما رهبری بصیرت آفرین و هوشیار و بیدار فرمودند که این مشکل برای امت اسلامی است اگر امروز به آنجا نرویم فردا باید در خیابان‌های تهران و مشهد با آن‌ها بجنگیم.

رئیسی بابیان این‌که تمام عالم القا می‌کردند به دلیل این‌که طرف مقابل اسرائیل، صعودی‌ها، آمریکا و  تمام مستکبران است نمی‌توانید در این راه به پیروزی و موفقیت برسید خاطرنشان کرد: خوشبختانه با شعار مکتب انتظار حزب‌الله جنوب لبنان موفق شد که اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی کند و امروز حزب‌الله لبنان به یک الگو تبدیل‌شده است.

*نمایش و اقتدار عظمت اربعین همان جلوه تشکیل جبهه بین‌المللی مقاومت است که بنام مکتب انتظار شکل می‌گیرد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در شرایطی که دشمن نگران یک حزب‌الله بود  حزب‌الله‌های متعددی در سوریه، عراق، یمن و آفریقا شکل‌گرفته است اظهار داشت: قضیه حزب‌الله تشکیل جبهه بین‌المللی مقاومت است که جلوه‌ای از آن را در اربعین با همه گویش‌ها و اقلیم‌ها نظاره بودیم. این نمایش و اقتدار عظمت اربعین همان جلوه تشکیل جبهه بین‌المللی مقاومت است که بنام مکتب انتظار شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر این‌که امروز هر تیری که از کمان به سمت دشمنان دین شلیک می‌شود و هر اقدامی که در جهت گسترش معروفات و بایدها و ترک نبایدها  در جامعه می‌شود مورد رضایت ولی‌عصر(عج) است افزود: هر مبارزه با ظلمی که در عالم و کره زمین، هر مبارزه با بیدادگری و استعمار در این عالم و هر توجهی که به محرومین و ضعفا و بی‌نوایان و نیازمندان شود موردتوجه حضرت ولی‌عصر(عج) است

رئیسی سیره مهدوی را همان سیره فاطمی، علوی و نبوی پیشروی ملت دانست و اظهار داشت: مگر  کسی می‌تواند با انقلاب اسلامی، ولایت و با این حرکت پرخروش منتظران مخالف باشد و مدعی منتظر بودن کسی باشد که قرار است بساط حق‌خواهی و مبارزه با ظلم را گسترش دهد.

وی بابیان این‌که آنچه وظیفه ماست در تجلیل از مقام شهید مدرس(ره) و شهدای گران‌قدر آن است که مکتب انتظار در مقابل مکتب انظلام امروز دارد عرصه‌های مختلف سرزمینی و فکری و اندیشه‌ای را فتح می‌کند یادآور شد: مکتب انظلام با همه رسانه و قدرت‌های استکباری و حکومت‌های دست‌نشانده  در منطقه نتوانسته کاری از پیش ببرد اما امروز این مکتب و پرچم‌داری و روحیه ایستادگی و مقاومت روزبه‌روز در عالم جلوه جدید ایجاد می‌کند و این از  ویژگی‌های حق و حقانیت این نگاه و اندیشه است و هرکسی در این کشور و نظام، اندیشه‌ای غیر از مکتب انتظار و اندیشه ما می‌توانیم و نگاهش به‌جای این‌که به خدا و قدرت این نظام و توانایی جوانان و ظرفیت‌های کشور باشد نگاهش به دست‌های بیگانگان باشد یقین داشته باشید اگر این نگاه آسیب دار باشد و غیر نگاهی باشد که قریب به ۴۰ سال انقلاب و نظام  توانسته عرصه‌های مختلف را فتح کند و پیش رود این‌یک مشکل  بسیار اساسی است و باید آن را با اندیشه و تفکر موردنظر رهبر معظم انقلاب اصلاح شود.